Aotearoa

Regen en koud... Shuttle naar hostel 'Base backpackers' genomen. Meteen opgevallen hoeveel Maori's er eigelijk zijn. Zo rondde 630.000 blijkt.Wel heel anders dan de Aboriginals van Australië (totaal niet dronken maar fit en gespierd.. Mooiboys..).

Auckland is de grootste stad van NZ, iets van 1.5 miljoen inwoners. Locals noemen het't kleine broertje van Sydney.

Eindelijk wakker, Engels ontbijt om 2pm.. Iets later naar het Auckland museum geweest met Daviden Alex, ontmoet in Base. Het museum was zeer uitgebreid, echt heel mooi. Respect voor de Maori-cultuur!Die avond naar een foute commerciële tent geweest (gratis pizza. Ja, wat moet je dan) Gewekt door Alex. Damn, weer verslapen. Snel spullen gepakt en naar de Magic-bus gerend. Gelukkig nog net gehaald. In Sydney mijn Lonely Planet Australia geruild met die van New Zealand. Deze onderweg beetje doorgebladerd, wist namelijk nog niet zo heel veel af van de omgeving envan Nieuw-Zeeland zelf. Door ongelofelijk mooie natuur en wild-western dorpjes gereden waar de trein nog steeds door de hoofdstraat reed.

Paihia, klein dorpje met de Bay of Islands aan de kust. Klein maar gezellig hostel (2-persoons bed, ai noo!). Seizoen voor backpackers is voorbij dus voornamelijk locals of werkenden in de hostels.
Nog steeds koud en regenachtig. De dolphinseeker vertok al vanuit de haven toen ik aankwam rennen, gelukkig kwam die nog even terug. Werdonthaald door40 beetje half-lachende hoofden. Boeie.Door de bay of islands gecruised, echt mooi!! Kris kras door 144 eilandjesmet als eindpunt de 'hole in the rock' door golven gecreëerd. Op moederdag de bus gemist naar Cape Reinga.. Dan maar naar klein Maori plaatsje 'Waitangi' gefietst.Lijkt opde plek waar'the wale-rider' isopgenomen.Later 1 van debetere fietstochten gemaakt. Hard gecrossed op een mountainbike door dikke bossen en moerassenuitkomend bij Haruru-falls. Op de terugweg een aantal overreden possums gezien.. Omdat veel mensen vinden dat er te veel van die beesten zijn vinden ze het niet erg als er een paar missen.Onzin! Die beestjes zijn namelijk maaster!

Paihia was dit weekend trouwens vol van de cowboyhoeden ivm het country-rock festival.Mooie muziek... Zelf dan weer wel opgetreden in 'the Beachhouse' op een supergitaar (mijn gitaar heeft niet zoveel zin meer), gratis bier, jwz!Ze hadden daar trouwens borden met jellyshots,pure a-relaxede wodka.

De volgende morgennu wel de bus gehaald en viaongelofelijk grote kauribomenaangekomen bij een cafe. Hier maakten zevan deze bomen tafels, dwergen en zelfseen trap (uitgehold uit 1 boom?!).Eenmaal in Cape Reinga (meest heilige plaats volgends de Maori waar hun ziel namelijk via 90mile beach naar god Hawaiki en 'the afterlife'gaat.Hier gelopen naar een vuurtoren. Ik begreep wel waarom dezeplek zo bijzonder was en is voor de Maori, de stormengrote golven waren indrukwekkend om te zien (zie foto's)

Op de terugweg met de bus dooreen drogerivierbedding aangekomen bij duinen die in de 100m hoog waren. Gesandboard! Was echt geweldig. Rond 60 kmph! Eenmaal op 90 mile beach een aantal mosselachtige schelpdiertjesogegraven enrauw opgegeten. Je moet ze snel openschuiven als hun tong nog maar buiten steekt..90 Mile beach iseigenlijk maar 64 miles maar in Australië hebben ze een 80 mile beach dus moet NZ een 90 mile beach hebben aldus Spike, onze lijpe buschauffeur. Terug naarAuckland via mooie natuur en de 2 grootste Kauri bomenvan dewereld.The Lord of the Forest:'Tane Mahuta' isongeveer 51m hoog en heeft een stamomtrek van ongeveer 14meter! De boom wordt geschat tussen de 1250 en 2500 jaar oud te zijn! Heeft ongeveer 12mensen nodig om te omringen.. Echt zoo mooi!

Richard, de Magic-buschauffeur vroeg of ik met hem en zijn neven wou gaan zaalvoetballen, niet verwacht dat ik in Nieuw-Zeeland met alleen maar locals zou gaan zaalvoetballen, maar was wel echt tof! Niveau was niet zo hoog, maja..Wij kunnen niet rugbyen. Die avond Olly, Tim, Tabby en Chris ontmoet. Chille gasten ;) Tot 's avonds laat geoefend op Tim's mini-gitaar (de tuner van mijn gitaar is kapot..) Die dag daarna meteen maareen nieuwe gekocht. Die erop gezet, ook de nieuwe snaren, eindelijk weer een beetje normaal geluid! Heb nual 6 nummers gemaakt in Australië en Nieuw-Zeeland :)

David weer tegengekomen, met hem ff gechilled. Yes man gezien,had ik echt even nodig. Wat domme Jim Carrey humor. Later met Tim zijnmini-gitaar en mijn gitaar eenduet gezongen/gespeeld van I'm Yours, was echt tof!Leuke was dat een paar gasten uit Zuid-Afrika mee kwamen chillen :)
's Ochtends vroeg weg richting Whitianga. Onderweg doctor David Sheppard en Matthew (aka Captain Oats, (had geen geld meer dus leefde al 2 week op water en haver) ontmoet. Iets later Ben Pile. Echt toffe lui, met hun 3 dagen opgetrokken. (wel 23,23,27 jaar oud btw) Onderweg naar Cathedral Cove geweest (check foto's) Was echt mooi! Iets later naar een 'hot water beach' geweest. Een paar tientallen meter onder het strand zit een resevoir van heet water (dooreen vulkaan van vroeger) Je graaft dus je eigen Hot Tub ;) kan oplopen tot 70 graden! Die avond vierde Ben zijn verjaardag, er was gratis pool dus hebben echt iets van 30 potjes gespeeld.

's Ochtends zeer mooie zonsopgang gezien aan het meer aan Whitianga. Iets later naar de Waitomo caves gereden, ontelbaar veel gloeiwormen gezien! Echt tof. Die avond aangekomen in Rotorua, een stinkend stadje. Ivm actief vulkanisch gebied zijn er in en rondom Rotorua geisers en hete modderpoelen die naar rotte ei ruiken. De hostels gebruiken deze thermal activity om zo goedkoopeen heetwater zwembad aan te leggen. Relaxed ;) Later op de avond naar een Maoridorpje geweest waar nu 500 man op traditionele wijze leven. Onder leiding van 'the Chief' (heeft de meeste tatoos op zijn gezicht. Een tattoo krijg je niet zomaar, het is een eer er1 te krijgen. Als je een speciale taak verricht of op basis van kracht, bepaalde talenten ed.)werd er veel gedanst op voornamelijkpercussie en zang. Natuurlijk werd ook de 'Haka', de meest bekende traditionele dans van de Maori gedaan. Deze danswerd in oorlog gebruikt om de tegenstanderafte schrikken. (ook gebruikt door het rugbyteam de All Blacks). Ben weer een cultuur wijzer :)

Dag latergewhite-waterraft op de Kaituna-river.7 meter drop naarbeneden..was echt ziek! Later op de dag Rotorua beetjegechecked en een rugbywedstrijd gezien.Ook een geiser zienuitbarsten, het water veroorzaakte een mooie regenboog (zie foto).

Taupo, het dorpje van de skydive.Hiernaartoe geredenvia de meestkleurrijkstemodderpoelen van de wereld. Een aantalsulphur,fosfor,mordorrr combinaties maakten deze kleuren mogelijk. Later ook nog langs de Haku-waterval terug gereden.Omdat het die dagdaarna mooi weer was dacht ik: boeie ook, ik doe gewoon die skydive. Het weer veranderd welsnel in Nieuw-Zeeland maarhet bleef gelukkiggoed.Was echt heel vet,zeker 1 van de tofste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan!

Fiets gehuurd met 250 dollar deposit, geen creditcard.. Gefietst langs de Haku-waterval richtingde'Craters of de Moon'. Deze plaats maakt zijn naam zeker waar. Gelopen langs kraters en een hete, bijna-ontploffende ondergrond.Teruglangs Lake Taupo naar de kapper.Blonde haren vallen op de grond, shit, ik verliesal mijnaboriginalkleurtjeen nu ook nog eens mijnsurfhoofd.Hopelijk geeft HongKongme nog wat terug, kan natuurlijk niet spierwit aankomen na ongeveer 5 maand vakantie.

Spullen weer ingepakt (altijd leuk, ruikt 'bijzonder', om het zo maar te noemen) en opnaar Wellington, capital van Aeoteroa. Bekend om zijn 'Te Papa' museum waar een uurtje ronddwalen bij lange na niet genoeg is. Zeer mooi museum, 6 verdiepingen en enige museum ter wereld met een rode 5 meter lange reuze-inktvis (niet levend but there ya go..). Na samen met Olivia uit Wellington de stad een beetje gechecked te hebben terug gegaan naar hostel Nomads.

Opeens: 'Hey Wouter'. Staat Miriam van Dijck voor m'n neus! (klasgenoot voor 3 jaar waarvan ik niet eens wist dat ze ook naar Nieuw-Zeeland ging). Zij werkte daar voor accomodatie en wou nog wat langer blijven. Bleek gek genoeg dat Frank, Rein en Barend in Nelson zaten, mijn volgende stop. Ik heb met hun ook 3 jaar in de klas gezeten! :S Afscheid genomen van Miriam na een paar dagen en toen de ferry genomen naar Nelson.Met een ongelovelijk harde wind langsmooie groene-heuvelachtige bergen en grote losliggende rotsblokkengevaren.

Aangekomen in Picton en opgepikt door een Magic-bus na eerst mijn tas, gitaar en voetbal (die allebei nog trouwe reisgenoten zijn) opgepikt te hebben. Ik mocht mijn voetbal alleen niet in de boot meenemen dus die kwam echt zo heel droog op zo'n baggage-pickupband naar mij toe rollen.. In Nelson meteen Frank, Rein en Barend opgezocht en gevonden in hostel: 'The Palace', jwz. 2 dagen met hun opgetrokken, wat meer thuisvoetballend.

Nelson is een gezellig klein stadje die het meeste zon krijgt van Nieuw-Zeeland watgoed opviel. Na 2 keer riant (voor mijn doen) gegeten te hebben en naar de bios geweest te zijn ook van hun afscheid genomen. Ik wilde namelijk heel graag het'Abel Tasman National Park' gezien hebben. Heb dit dan ook gedaan met MalteHaring,eenrelaxede gast. Toen ikin mijn dorm kwam hadhij meteen gevraagd om samen te gaan. Dag latermet dewatertaxi naar Totaranui gegaan.4 dagen langs gouden stranden, moerassen, regenwoud, groene bergen, riviertjes,watervallen, (droge) meren, zeehonden en dolfijnen gelopen.
's Avonds in een hut geslapen, kampvuurtjes gemaakt, mosselen gegeten en geleefd op noodles en mueslirepen. Strakblauw, echt een geweldige tocht! 2 keer met hoogtij moeten oversteken, broek uit, tas op ons hoofd en het koude water in, echt mooie momentjes ;) Laatste 8 uur alleen gelopen, Malte bleef nog een dagje langer. Ik wou terug omdat ik Man-U met 2-0 van Barca wou zien verliezen. Moet zeggen dat het niet 's werelds beste finale was maargoed. Na zwaar lang uitgeslapen te hebben, dikke blaren geconstateerd. Altijd leuk. Met flipflops dan maar naar the Palace gelopen waar ik weer een aantal dagen met Frank, Rein en Barend ben opgetrokken. Good Times!

Toen via Greymouth naar Franz Josef, gletsjer-time!Greymouth doet zijn naam ook goed eer aan. Grijze gebouwen, industrieplaastje, grijze lucht en de 'Grey-river'. Hoe klein het plaatsje ook is, je ziet bijna altijd wel een Mac, die btw wel vet chille 50ct ijsjes heeft :D

Na Greymouth werden sneeuwtoppen op de bergen zichtbaar.Aangekomen in Franz-Josef (1 straat, met de gletsjer als uitzicht).Helaas niet een volle dag kunnen doen ivm harde wind, de halve dag was gelukkig ook de moeite waard. Dik ingepakt en spike-schoenen aan. Door ijsgrotten en blauw ijs een rondje gemaakt op het begin van de gletsjer. Terug in het hostel in een hot-tub gedoken, chill! (H)

Omdat er verder niet heel veel te doen was in Franz-Josef ben ik doorgegaan naar Wanaka, een toeristisch plaastje voor locals en backpackers. Met uitzicht op een geweldig mooi meer en witte bergen is Wanaka zeker weten het mooiste plaastje van Nieuw-Zeeland tot nu toe. Nog steeds strakblauw!

Samen met Frank gelift naar 'Have a Shot' waar we op 100 meter afstand 80 golfballen in tv's mochten schieten, wat jammer genoeg niet gelukt was. Ook pijl en boog geschoten :D 99r?

Op de terugweg met een vage gast meegereden die onderweg bombay blue zat te drinken . Bij zijn huis thee gedronken met kaneel en5 verschillende pepers. Echt lijp was dat! Er zat ook een man van 93 in die in Geneve was geboren, verhuisd was naar Indonesië, moslim was,een Hongaarse Joodse vader en een Indonesische moeder had, zijn hele leven ballet heeft lesgegeven, nu al 50 jaar in Nieuw-Zeeland woont, 11 talen spreekt en 6 kinderen heeft die over de hele wereld verspreid zijn. WOJOOOO!!!

Gratis pool en pingpong in'The Purple Cow'. Samen metKatie uit California,Frank en Edd naar bios Paradiso geweest waarje ineen autoof banken met voetenbankjekon zitten.De film ging over wijn, we mochten dan ook wijnproeven. Verder kon je ookgewoon tijdens de film eten bestellen en wijn drinken. Dag later met hun een geweldige wandeling gemaakt langs het meer.

Over een uur ga ik met Frank liften naar Queenstown, de partycapital van Nieuw-Zeeland. Nog ongeveer een maand en dan weer thuis! Hoe gaat het verlopen?..

Je hoort het inde next episode of WOET!!! AIIIITT =)

opa en oma muis

samen met riet hebben we je prachtige reisverhalen gelezen. wat een geweldige ervaring , wouter.zou je nog weer kunnen wennen in nederland ? toch kijken we allemaal uit naar je terugkomst. nog een hele fijne tijd , wouter. hartelijke groeten van opa, oma en riet.

sien

Kheb je de overspannen merel laten horen. Wat een tering beest is dat. Ik wil wel een vriend maar dit was niet de bedoeling. Waar ik ook mijn kop uit de deur steek.... daar is ie weer. Tegen de tijd dat jij terug bent zijn zijn kinderen groot en hebben we de tijd weer voor ons zelf. kan nie wachten
Woet WOOOOEEEEET
kus sien

Marian

Hey.....ik had je net aan de foon (leuk!) en natuurlijk meteen Sybe gebeld die bij Petran zat.....hij was zwaar over de zeik, maar hij laat je bij deze weten dat hij morgenavond WEL thuis is.
Ik lees je verhalen steeds met plezier, houwen zo he!

xxx Marian

Niels

Gebruiksaanwijzing Possum:

Stap 1: Rijd met groot licht aan met je auto over een van de rustige wegen van NZ.

Stap 2: Spot de possum. De possum zal rechtop gaan staan en verdwaasd in het licht van de koplampen kijken.

Stap 3: Laat de lampen van de auto aan, stap uit en loop in een ruime boog om de possum heen. De possum zal verdwaasd (en dom, achterlijk en idioot) in de lampen blijven kijken.

Stap 4: Pak de staart (pas op, ondanks dat hij dom in lampen staart terwijl er een persoon in de buurt is, dit merkt hij en hij heeft verdomd scherpe tanden en klauwen) en slinger de possum hoog boven je hoofd 5 keer rond.

Stap 5: Laat los en lach héél hard!

Woet, serieus, het meest geniale dat je zal zien! De sheepfarmer waar wij een week zaten deed dat vrij vaak! 1 wegslingeren, de volgende aanrijden! En op z'n boerderij die beesten in kooien vangen, shotgun pakken, beestje vrijlaten en 10 meter geven, VUUR!!!

Fucking hard, maar ook wel een beetje geniaal!

Maar ff minder sadistisch...
Queenstown... SKIEN!!!!!!!!! Coronet Peak or the Remaaaaarkebles, watch out! Woet's in town!

Martin Haverkort

Schitterende beschrijvingen. Reizen in gedachten stukken mee. Bij gebrek aan sappige details in je beschrijvingen moet ik afleiden dat je volledig celibatair leeft, tja.......
Martin

Florentine

Hey Wouter!
Het is bijna eng om te lezen en te zien wat je allemaal meemaakt en waar je allemaal bent geweest: ze komen zo overeen met mijn herinneringen en foto's!! Ik ben stiekem ontzettend jaloers dat jij op dit moment in dat prachtige land zit! Heel veel plezier nog en geniet vooral van alles!
Liefs, Florentine

Astrid Haverkort

Ontzettend stoer allemaal, vooral de kleur van dat vliegtuigje.

Ik blijf je verhalen volgen! Veel plezier!

Liefs Astrid

Eva

Hoi Wouter!

Wat super leuk om je verhalen te lezen. Ik weet niet of je mij nog kent...Eva van de V&D, die ook op reis ging. Ik ben nu al bijna twee maanden terug, heel erg wennen. Reizen is the best. Geniet nog maar even lekker van je reis(je)! Want voor je het weet is het voorbij en dan ben je weer in Grunn...aan het genieten van de regen.
Xx

Bart B natuurlijk

Fuck jou dis echt niet tof meer